mask
U bent hier: Home / Nieuws

Nieuws

Op deze pagina vindt u nieuwsberichten tot een jaar oud. Bent u op zoek naar een ouder bericht, stuur dan een e-mail met uw verzoek naar communicatie@regioutrecht.nl.

Vervoerder Transvision blijft vanaf 1 januari 2016 in de gemeenten Utrecht en Stichtse Vecht (Maarssen) voorlopig het vervoer voor Regiotaxi Utrecht verzorgen. Op deze manier wordt  een periode van circa 6 maanden overbrugd die nodig is voor een nieuwe Europese aanbesteding.

Regiotaxi Utrecht  zal ook na de komende jaarwisseling in de gemeenten Utrecht en Stichtse Vecht (Maarssen) blijven rijden. Dat is de uitkomst van het kort geding dat onlangs door Bestuur Regio Utrecht (BRU) is aangespannen.

Bestuur Regio Utrecht (BRU) heeft een kort geding aangespannen tegen Transvision, de vervoerder die in de gemeenten Utrecht en Stichtse Vecht (gedeelte Maarssen) Regiotaxi Utrecht rijdt. Transvision heeft op 1 februari 2014 met BRU een contract met een looptijd van 4 jaar getekend om deze diensten uit te voeren. Transvision heeft nu aangekondigd eind dit jaar te stoppen met het regiotaxi vervoer. Bestuur Regio Utrecht, evenals de betrokken gemeenten, zien dit als contractbreuk.



Per 1 januari 2015 zijn, in verband met de afschaffing van de plusregio’s, de verkeer- en vervoerstaken van Bestuur Regio Utrecht naar de provincie Utrecht gegaan. BRU heeft daardoor nu nog maar een minimaal takenpakket. De negen gemeenteraden van de BRU-gemeenten kiezen ervoor om BRU op te heffen, om plaats te maken voor nieuwe vormen van regionale samenwerking.

Per 1 januari 2015 zijn, in verband met de afschaffing van de plusregio’s, de verkeer- en vervoerstaken van Bestuur Regio Utrecht naar de provincie Utrecht gegaan. BRU heeft daardoor nu nog maar een minimaal takenpakket.

17 december 2014 - De Eerste Kamer heeft vannacht besloten tot invoering van de wet Afschaffing Plusregio’s. Dit betekent voor de regio Utrecht dat de verkeer en vervoertaken van Bestuur Regio Utrecht (BRU) per 1 januari 2015 overgaan naar de provincie Utrecht. Beide organisaties werken er hard aan om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen, waarbij voorop staat dat de reiziger er niets van zal merken.

11 december 2014 - Regiotram Utrecht is als eerste trambedrijf in Nederland gecertificeerd met PAS 55. Dit betekent dat de tramorganisatie in de volle breedte voldoet aan een internationale standaard op het gebied van beheer en onderhoud, projecten en bedrijfsvoering binnen de railsector.

Het dagelijks bestuur van Bestuur Regio Utrecht (BRU) heeft de tarieven per 1 januari 2015 voor het openbaar vervoer in de regio Utrecht vastgesteld. Reizigers betalen volgend jaar gemiddeld 1,1% extra. De belangrijkste reden is het aanpassen aan de landelijke prijsindex.

Op 1 december 2014 heeft het Dagelijks Bestuur van Bestuur Regio Utrecht (BRU) besloten de realisatie van de traminfrastructuur te gunnen aan de Koninklijke BAM groep én de levering van het nieuwe trammaterieel voor de Uithoflijn aan de Spaanse leverancier CAF. Met de keuze voor deze aannemer en leverancier kan de verdere realisatie van de Uithoflijn beginnen en kan de tram vanaf medio 2018 rijden.

Op 26 november 2014 startte Natuurmonumenten op landgoed Haarzuilens officieel met de aanleg van een nieuw groot bos, parkbos De Haar. De vertegenwoordigers van de stuurgroep Recreatie om de Stad hebben daarom als feestelijke start de eerste eik geplant.

Het openbaar  vervoer in en rondom de stad Utrecht kan rekenen op een steeds hogere waardering van de reiziger. Dit blijkt uit onderzoek van Bestuur Regio Utrecht dat volgens dezelfde methode is opgezet als de jaarlijkse OV-klantenbarometer, de landelijke standaard voor klanttevredenheid in het openbaar vervoer.

Inwoners van Nieuwegein en IJsselstein kunnen vanaf 25 november profiteren van een speciale tramactie: de pakjestram. De campagne is bedoeld om het gebruik van de sneltram tijdens de feestdagen te promoten voor het winkelend publiek.

Vanaf 15 december gaat een pendeldienst rijden, waardoor reizigers tijdens winkeluren gebruik kunnen maken van de bus tussen Utrecht CS en Vredenburg. Bestuur Regio Utrecht heeft daartoe besloten, na overleg met de gemeente Utrecht.

Voor Regiotram Utrecht en projectorganisatie Uithoflijn is BRU is regelmatig behoefte aan tijdelijke externe inhuur. Bijvoorbeeld omdat er specialistische kennis nodig is of er is een tijdelijk gebrek aan capaciteit. We hebben ervoor gekozen om tijdelijke opdrachten op een transparante manier in de markt te zetten, door middel van een marktplaats via CTM Solution.

22 oktober - De nieuwe Euro-6 stadsbussen in Utrecht die met de aanbesteding  van het openbaar vervoer door Bestuur Regio Utrecht (BRU) eind 2013 zijn geïntroduceerd, blijken opmerkelijk schoon  voor het milieu. Dit maakte TNO vandaag bekend. Vergeleken met de oude dieselbussen met emissieklasse Euro-3, die tot 2014 nog 30% van het gehele wagenpark uitmaakten, stoten de nieuwe bussen 38% minder stikstofoxide en  85% minder fijn stof uit.

23 september 2014 - 2015 wordt een ‘rustig jaar’ wat betreft wijzigingen in het lijnennet van het openbaar vervoer in de regio Utrecht. Dat staat in het Vervoerplan 2015, de basis voor de dienstregeling in 2015. Vervoerder Qbuzz stelde het plan op en het dagelijks bestuur van BRU stemde er op 15 september 2014 mee in.

In de vergadering van 15 september 2014 heeft het dagelijks bestuur van Bestuur Regio Utrecht (BRU)  het inkoop- en aanbestedingsbeleid 2014 vastgesteld. In het nieuwe Inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn de regels opgenomen op grond waarvan door BRU wordt ingekocht en aanbesteed.