mask
You are here: Home / Beleidsterreinen / Openbaar vervoer / Uitvoering openbaar vervoer / Dienstregeling openbaar vervoer

Dienstregeling openbaar vervoer

Ieder jaar wordt in december de nieuwe dienstregeling ingevoerd en aangepast. Vanwege veranderingen in de stad en regio, maar ook aan veranderingen van reizigerswensen. BRU stelt daarvoor de uitgangspunten vast en de vervoerder maakt de nieuwe dienstregeling. De basis hiervoor is het zogenaamde Vervoerplan.

Het is van belang dat de uitgangspunten en het Vervoerplan zijn afgestemd met de betrokken partijen. De gebruikelijke afstemming gebeurt met de negen BRU-gemeenten, de reizigersorganisatie ROCOV en de aangrenzende vervoerbedrijven. Het in 2014 vastgestelde OV-Streefbeeld 2020 (link) vormt bij het opstellen van deze plannen de belangrijkste leidraad. Daarnaast maken de vervoerder U-OV en BRU ook gebruik van de door reizigers, werkgevers en bewoners ingebrachte suggesties, klachten en opmerkingen over de uitvoering van het openbaar vervoer in de regio.

Belangrijkste wijzigingen in 2015 (dienstregeling vanaf 14 december 2014)

Op zondag 14 december gaat de nieuwe dienstregeling in. Deze keer is het aantal wijzigingen beperkt in de voorafgaande jaren. Hieronder een overzicht:
 
Utrecht-oost

  • Lijn 8 krijgt zijn definitieve route; pendellijn 18 wordt opgeheven
    Na de eerdere besluitvorming door de regio en het afronden van diverse werkzaamheden, krijgt lijn 8 zijn definitieve route door Utrecht-oost. Nu lijn 8 volgens zijn definitieve route gaat rijden, wordt lijn 18 opgeheven.
    De nieuwe eindhalte van lijn 8 komt aan de Snellenlaan, vlakbij de Biltstraat. Vanaf de Adriaen van Ostadelaan gaat lijn 8 de Jan van Scorelstraat in en via Stadhouderslaan, Prinsesselaan, Biltstraat naar de Snellenlaan. Terug in omgekeerde volgorde. De haltes Burg. Fockema Andreaelaan, Bosboomstraat en Diakonessenhuis vervallen. De nieuwe haltes zijn: Diakonessenhuis (nu Pieter Breughelstraat - alleen richting Snellenlaan), Hobbemastraat, Prins Hendriklaan (alleen richting Utrecht CS), De Hoogstraat, Dillenburgstraat, Rosarium en Prinsesselaan. De naam van de halte Adriaen van Ostadelaan richting Utrecht CS wordt gewijzigd in Diakonessenhuis.
    Nu lijn 8 volgens zijn definitieve route gaat rijden, wordt pendellijn 18 opgeheven.
  • Winkelpendel – lijn 23 tussen Utrecht CS Jaarbeurszijde en de haltes Rozenstraat/Vredenburg
    Door de werkzaamheden in het stationsgebied van Utrecht, is het ook in 2015 niet mogelijk om bussen via de Leidseveertunnel te laten rijden. Door veel reizigers is aangegeven dat er behoefte is aan een alternatieve verbinding tussen het busstation Utrecht CS Jaarbeurszijde naar de binnenstad gedurende de winkeltijden. Daarom wordt nu een tijdelijke busverbinding -lijn 23- aangeboden tot dat de doorgaande busverbindingen via de Leidseveertunnel hersteld zijn.
    Lijn 23 rijdt op maandag t/m vrijdag van 08.45 uur tot 18.00 uur, op zaterdag van 08.45 uur tot 17.30 uur en op zondag van 11.45 uur tot 17.30 uur als lijn 25 vanuit Oog in Al naar Utrecht CS Jaarbeurszijde elk kwartier door als lijn 23 naar de haltes Sint Jacobsstraat, Rozenstraat en Vredenburg. Van daar terug naar Utrecht CS Jaarbeurszijde en verder naar Oog in Al als de bestaande lijn 25.

Wijzigingen bediening Uithof

  • Meer dalritten tussen De Uithof en Utrecht Centraal
    Ook buiten de spitsuren is het erg druk in lijn 28 tussen De Uithof en het centraal station. Daarom rijdt lijn 128 op werkdagen voortaan ook tussen de spitsuren 4x per uur tussen Utrecht CS en De Uithof, bovenop de ritten van lijn 28. Na de middagspits rijdt lijn 28 langer een hogere frequentie. Tot ca. 21:30 rijdt lijn 28 6x per uur.
  • Extra capaciteit voor drukste spitsritten
    Op diverse lijnen naar Rijnsweerd en De Uithof is het vervoer de afgelopen maanden stevig toegenomen, waardoor op de drukste ritten in de ochtendspits regelmatig niet alle reizigers mee kunnen. In september is al wat geschoven met de inzet van geleed (langer) materieel en versterkingsbussen om de lijnen 71 vanaf Driebergen-Zeist en 72/265 vanaf Bilthoven meer capaciteit te bieden in de ochtendspits. Met ingang van 14 december verhogen we op deze en andere lijnen structureel de capaciteit.
  • Nieuwe spitslijn: lijn 271; aanpassing lijn 72
    Lijn 271 gaat twee keer per uur rijden in de spitsrichting tussen Nieuwegein Zuid en Rijnsweerd/De Uithof en door naar Driebergen-Zeist. Lijn 271 rijdt tussen Nieuwegein-Zuid en de halte Stadshuis dezelfde route als lijn 72, en verder over de route van lijn 71. Reizigers uit Nieuwegein-Zuid naar Rijnsweerd en De Uithof krijgen hiermee een aanzienlijk snellere verbinding. Lijn 271 neemt daarmee de verbinding tussen Nieuwegein centrum en Nieuwegein Zuid over van lijn 72. Alle ritten van lijn 72 gaan eindigen op Nieuwegein Stadscentrum. Lijn 71 blijft twee keer per uur via de huidige route rijden en bedient daarmee Nieuwegein Stadscentrum. Lijn 271 doet Nieuwegein Stadscentrum niet aan.

Wijzigingen Houten

  • Lijn 45 wordt uitgebreid en vervangt lijn 545;
    Lijn 45 gaat ook op maandag t/m zaterdag ’s avonds een uurdienst rijden. De ‘wegbrengservice’ die de avondlijn 545 nu biedt en zeer weinig wordt gebruikt, wordt daarmee geschrapt.
  • Lijn 49 rijdt ook in het dal
    Lijn 49 gaat ook in de daluren vaker rijden, zodat er een regelmatige uurdienst wordt geboden.

Meer achtergrondinformatie is te vinden in de Uitgangspunten Vervoerplan 2015 en het Vervoerplan 2015.  Meer informatie over de actuele dienstregeling: www.u-ov.info.